SOSIALISASI
üProses mempelajari peranan, status & nilai yang perlu ada pada seseorang dalam institudi sosial.
üSatu proses yang berterusan yang mana semakin dewasa, manusia mempelajari lebih banyak hasil dari interaksi.
lInteraksi dalam pembelajaran, interaksi dalam pengurusan pembelajaran, bentuk-bentuk interaksi pembelajaran dan konsep-konsep sosiologi pembelajaran.
Interaksi adalah:
-Tindakan atau perhubungan aktif antara satu sama lain
-Tindak balas antara dua pihak atau lebih.
Interaksi dalam bilik darjah
²Interaksi yang saling bertindak antara 1 dengan yang lain
ØGuru perlu menggalakkan interaksi sama ada dengan guru atau sesama rakan yang lain semasa proses P&P
ØInteraksi di bilik darjah boleh berlaku dalam bentuk lisan atau bukan lisan
Jenis Interaksi dalam bilik darjah
1. Interaksi sehala
üGaya kepimpinan autokratik.
üPembelajaran berpusatkan guru dimana guru sebagai pemberi maklumat manakala murid sebagai penerima maklumat
üMurid bersikap pasif, jarang berkomunikasi dengan guru & rakan lain
üKurang berkesan jika diamalkan dalam keseluruhan PdP tetapi sesuai digunakan semasa memberi arahan/taklimat/fakta penting kepada murid
2. Interaksi dua hala
üMenjadi dua hala bila guru bertanya pelajar menjawab, atau pelajar bertanya guru menjawab
üInteraksi antara rakan sebaya TIADA
üInteraksi pasif spt ini membuatkan pelajar menjadi bosan dan rimas apabila perlu memasukkan terlalu banyak fakta ke dalam minda mereka
3. Interaksi kumpulan
üGaya kepimpinan demikratik
ü Bertujuan utk galakan penyertaan aktif pelajar dalam PdP.
üKerja berkumpulan diwujudkan supaya pelajar dpt berinteraksi dgn sesama mereka dlm perbincangan
üGuru hanya menjadi pemudahcara/fasilitator
üInteraksi sebegini mampu memupuk nilai positif spt bekerjasama, menghormati, toleransi, perpaduan.
üDlm keadaan ini, pelajar yg takut, malu dgn kehadiran guru boleh dan mampu berinteraksi dgn aktif dgn rakan lain.
üSesi sumbang saran sebegini mampu menjana idea yg berkualiti drpd pelajar
Interaksi yang sihat dalam aktiviti pembelajaran dapat menghasilkan pembelajaran yang bermakna
(Haliza & Joy, 2016)
(Haliza & Joy, 2016)
CARA MEMBENTUK INTERAKSI YANG SIHAT DALAM PEMBELAJARAN
| |
Mengamalkan sistem demokratik dlm pembelajaran
|
Menggunakan kaedah pembelajaran koperatif
|
Penyoalan dalam pengajaran
|
Menggalakkan pembelajaran dalam kumpulan kecil
|
Mempelbagaikan aktiviti pembelajaran
|
Memupuk sikap yang betul dalam interaksi
|
Beberapa cara boleh diamalkan oleh guru untuk wujudkan interaksi berkesan, antaranya :
üBersikap positif dan percaya kepada pelajar
üBersifat ramah dan mesra
üHormat pada pandangan dan pendapat pelajar
üKetahui latar belakang pelajar
üGunakan bahasa yang mudah difahami
üGalakkan pelajar berikan idea atau pandangan
üGunakan nama pelajar ketika berinteraksi
No comments:
Post a Comment