MAKSUD PENGURUSAN:
²Proses merancang, mengelola, memimpin dan mengawal daya usaha ahli-ahli organisasi dan menggunakan sumber-sumber lain untuk mencapai matlamat yang ditentukan (Stoner,1984).
²Satu proses mendapatkan kerjasama kakitangan secara berkesan untuk mencapai matlamat (Robbins,1984).
MAKSUD PEMBELAJARAN
²Pembelajaran adalah merujuk kepada perubahan dalam tingkahlaku subjek atau tingkah laku berpotensi dalam suatu situasi yang diwujudkan oleh pengalaman-pengalaman berulang subjek dalam situasi tersebut
²BowerdanHilgard (1981)- Pembelajaran merupakan perubahan tingkah laku secara kekal. Pembelajaran mesti diterjemahkan kepada tingkah laku yang boleh diperlihatkan.
²Fryetal (2003)- Pembelajaran adalah perubahan yang berlaku dalam perlakuan pelajar yang dididik hasil daripada penglibatannya dalam suatu pengalaman pendidikan.
Definisi Pengurusan Pembelajaran
Proses merancang pengajaran dan pembelajaran agar mencapai matlamat, menentukan atau memberi garis panduan perkara-perkara yang perlu dilakukan oleh guru, menentukan mata pelajaran yang diajar guru mengikut kepakaran, memimpin dan memberi inspirasi kepada guru dan mengawal aktiviti serta memantau pelaksanaan agar ianya berjalan sebagaimana yang dirancang.
KEPENTINGAN PENGURUSAN PEMBELAJARAN
| |
Menambah pengetahuan
|
Menambah produktiviti
|
Meningkatkan prestasi pelajar
|
Meningkatkan mutu amalan kerja guru
|
Berfungsi dalam penyampaian ilmu iaitu berpandukan sukatan pelajaran
|
Meningkatkan pengawalan kelas
|
No comments:
Post a Comment